De sleutels van je nieuwe woning
Als nieuwe huurder krijg je een ijzeren sleutel of een tag. Dit hangt af van je woongebouw. De sleutel of tag haal je op bij ons kantoor.
Je ontvangt minimaal twee dezelfde sleutels. Ga je samenwonen? Dan ontvang je drie dezelfde sleutels. De sleutels van je postbus krijg je ook van ons.
Extra sleutels bestellen
Je kan extra sleutels bestellen voor € 19,50 per sleutel. Vraag dit bij ons aan via telefoon, e-mail of MijnStadswonen Hebben we deze op voorraad, dan ligt de sleutel binnen één werkdag voor je klaar op ons kantoor. Neem altijd een geldig identiteitsbewijs mee bij het ophalen van een extra sleutel.
Je kan ook iemand machtigen om de sleutel op te halen. Deze gemachtigde neemt dan mee:
-
jouw machtiging met jouw handtekening, de datum van ondertekening en de naam van de gemachtigde
-
een kopie van jouw identiteitsbewijs
-
een eigen identiteitsbewijs
-
bewijs van betaling
Inboedel vorige huurder overnemen
Wil je spullen van de huidige huurder overnemen? Stem dit met elkaar af en vul samen de verklaring overname roerende zaken in. Doe dit vóór de eindinspectie van de vertrekkende huurder.
Inschrijven bij de gemeente
Schrijf je meteen na het tekenen van de huurovereenkomst in bij de gemeente Rotterdam. Hiervoor heb je een verhuurdersverklaring nodig. Deze krijg je van ons.
Je ben verplicht je in te schrijven bij de gemeente Rotterdam binnen vijf dagen na de ingangsdatum van je huurovereenkomst. Dit is volgens de Wet Basisadministratie Personen (BRP).
Huurtoeslag aanvragen
Huurtoeslag is een vergoeding van een deel van de huurkosten. Of je huurtoeslag krijgt, hangt af van:
-
de hoogte van de rekenhuur (je kale huur plus een aantal onderdelen van je servicekosten)
-
je leeftijd
-
je financiële situatie
Huurtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst vind je informatie over hoe je huurtoeslag aanvraagt en wat de voorwaarden zijn. Je kan ook een proefberekening huurtoeslag maken.
Huurtoeslag aanvragen voor kamers
Huur je een studentenkamer? Vul dan bij het aanvragen van huurtoeslag bij type woning in: onzelfstandig, aangewezen. Vraagt de Belastingdienst om bewijs dat je in een ‘aangewezen’ kamer woont? Vraag dan bij ons een kopie van de aanwijzing op via verhuur@stadswonenrotterdam.nl.
Uitleg: Huurtoeslag is vaak alleen bedoeld voor een zelfstandige woonruimte. Dat is een woning met een eigen woon- en/of slaapkamer, een eigen keuken en een eigen toilet. Dit heb je vaak niet bij een kamer. De meeste van onze kamers zijn door de Belastingdienst ‘aangewezen’ voor huurtoeslag. Dit betekent dat je ook voor je kamer huurtoeslag kan aanvragen.
Gratis woningcontrole regelen
Maak binnen zeven dagen een afspraak met onze aannemer Huizer Bouw. Zij komen bij je langs en controleren je woonruimte gratis op heel en veilig. Dit kan via bonnenstadswonen@huizerbouw.nl of via telefoonnummer 0180 615 990.
Zie je na de controle nog gebreken? Meld dit dan binnen zeven dagen na de ingangsdatum van je huurovereenkomst via e-mail aan verhuur@stadswonenrotterdam.nl. Als het nodig is voeren we herstelwerkzaamheden uit. Als je binnen zeven dagen geen gebreken meldt, dan heb je de woning in goede staat geaccepteerd. Reparaties die je daarna meldt, vallen onder onderhoud en reparaties. Het kan zijn dat de kosten dan voor jou zijn.
Gas, water en licht regelen
Bij bijna alle woongebouwen is gas, water en licht geregeld. Je hoeft hier dus niets zelf voor af te sluiten. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de servicekosten. Is gas, water en licht bij jouw woongebouw niet geregeld, dan kan je zelf een contract afsluiten met leveranciers van deze diensten.
Internet en tv regelen
Internet
De meeste van onze grote woongebouwen zijn voorzien van een snelle internetverbinding via glasvezel. Wij noemen dit netwerk KennisGlas. Bekijk deze instructie voor het aansluiten. Internet via de kabel is in onze woongebouwen niet mogelijk. De kabel is hiervoor niet geschikt.
Is dit in jouw woongebouw geen internetverbinding geregeld, dan kan je zelf een contract afsluiten met een aanbieder.
TV
Al onze woningen hebben een kabelaansluiting voor tv en radio. Bij de meeste gebouwen verzorgen wij de levering van digitale televisie via Ziggo. De kosten hiervoor zijn onderdeel van je servicekosten.
Om digitale televisie via Ziggo te kunnen kijken stel je eerst je tv in met deze instructie. Lukt dit niet en heb je een ouder model televisie? Koop dan een DVB-C tuner.
In sommige woongebouwen moet je als huurder zelf een contract voor televisie afsluiten met een aanbieder die je zelf kiest.
Verzekeringen regelen
Wij hebben alle woongebouwen en dus alle woningen casco verzekerd, inclusief de bijbehorende inventaris. Met casco wordt de oorspronkelijke staat van de door jou gehuurde woning bedoeld, dus het lege huis.
We adviseren je in ieder geval de volgende verzekeringen af te sluiten:
-
inboedelverzekering, inclusief dekking van braakschade
-
aansprakelijkheidsverzekering
-
glasverzekering
Nieuw adres doorgeven voor je post
Je hebt een nieuw adres! Zorg ervoor dat je hier je post ontvangt. Aan vrienden en familie kan je zelf je nieuwe adres doorgeven. Met de verhuisservice van PostNL regel je dat ook organisaties waar je contact mee hebt je nieuwe adres weten.
Woning inrichten: wat mag en wat mag niet
Natuurlijk wil je je nieuwe kamer, studio of appartement inrichten naar eigen smaak, misschien met een opvallende kleur op de muur of andere gordijnen. Dit soort kleine aanpassingen mag je doen. Denk er wel aan dat je de woonruimte bij vertrek moet opleveren zoals je deze hebt gekregen, mét de geleverde vloerbedekking en gordijnen.